Εδώ και 24 χρόνια, ο όμιλος Acibadem ισχυρίζεται ότι προσφέρει «υγειονομική περίθαλψη υψηλής ποιότητας», ενθαρρύνοντας τους ανθρώπους να ταξιδεύουν στο εξωτερικό για «οικονομικές» χειρουργικές επεμβάσεις (είτε για αισθητικούς λόγους είτε για άλλους).


Είναι μόνο μία από τις πολυάριθμες ιδιωτικές κλινικές που λειτουργούν εκτός της χώρας και εξυπηρετούν μια αναπτυσσόμενη αγορά των λεγόμενων ιατρικών τουριστών. Τι γίνεται με την Τουρκία και έχει γίνει τόσο δημοφιλής στις πλαστικές επεμβάσεις;  Η λογική είναι να κάνεις διακοπές και στο τέλος του δεκαημέρου σου, να μπεις για επέμβαση. Δηλαδή τουρισμός και αισθητικές επεμβάσεις πακέτο!

Πέρυσι, η Τουρκία κατέγραψε περίπου 3 δισεκατομμύρια δολάρια από τον αισθητικό ιατρικό τουρισμό, ποσό που προβλέπεται να εκτιναχθεί στα 20 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023 – παρά τις αναφορές που εκφράζουν ανησυχία ότι αλόγιστες χειρουργικές επεμβάσεις γίνονται παντού στη χώρα.

Αυτή η φθηνή έκρηξη χειρουργικών επεμβάσεων ήταν τόσο δημοφιλής που ορισμένες τουρκικές κλινικές προσπαθούν τώρα ακόμη και να επεκταθούν σε όλη την Ευρώπη.

Εκτός από τις τιμές ευκαιρίας, είναι εύκολο να αναρωτηθεί κανείς εάν κάποια από αυτές τις κλινικές προσφέρει πράγματι μια θετική εμπειρία για τους ασθενείς. Σίγουρα, η γρήγορη και εύκολη αισθητική επέμβαση στο τέλος των διακοπών μπορεί να ακούγεται ελκυστική σε μια ολοένα και πιο επιφανειακή εποχή φίλτρων TikTok αλλά οι ιστορίες τρόμου για κακές επεμβάσεις και ακόμη και θάνατο μετά από χειρουργική επέμβαση δεν είναι ασυνήθιστες – οπότε γιατί είναι οι αριθμοί αυξάνονται τόσο γρήγορα; Και πρέπει να ανησυχούμε για πιθανή επέκταση;

Νοσοκομείο ή ξενοδοχείο υψηλής ποιότητας;

Η Acibadem, η οποία είχε έσοδα 120 εκατομμυρίων δολαρίων πέρυσι, είναι μία από τις κλινικές που σχεδιάζουν να δημιουργήσουν σπίτι σε βρετανικό έδαφος. Διαφημίζει με περηφάνια την ιδιότητά της ως κορυφαίος πάροχος πλαστικής χειρουργικής στην Τουρκία και τέσσερα (αλλά όχι όλα) από τα νοσοκομεία της είναι διαπιστευμένα από τη Joint Commission International (μια ανεξάρτητη αρχή για την ασφάλεια των ασθενών).

Κάθε τμήμα, από την ογκολογία μέχρι την οδοντιατρική, διαθέτει επίσης κορυφαίο εξοπλισμό. 

Ενώ οι τουρκικοί κανονισμοί εμποδίζουν το μάρκετινγκ απευθείας προς τον πελάτη στον ιδιωτικό τομέα υγειονομικής περίθαλψης, επιτρέπεται το έμμεσο (δηλαδή μέσω influencers), καθιστώντας παρεμπιπτόντως αυτή την εξομάλυνση της χειρουργικής επέμβασης πιο ύπουλη και συγκαλυμμένη από ό,τι πιστεύουμε, και, όταν βλέπουμε το κακή πλευρά π.χ. μια εντελώς αποτυχημένη πλαστική, η φυσική προκατάληψη αισιοδοξίας του εγκεφάλου μας, μας κάνει να πιστεύουμε ότι δεν θα συμβεί ποτέ σε εμάς.

Ουσιαστικά, ο ιατρικός τουρισμός είναι μια γρήγορη, λαδωμένη μηχανή μάρκετινγκ που ξέρει ακριβώς πώς να μετατρέπει την ανάγκη σε έναν πελάτη που πληρώνει χωρίς να ρωτά πολλά, χωρίς να έχει ανησυχίες, χωρίς να θέλει εγγυήσεις. Σαν παραγγελία από fast food. Παραγγέλνεις και ό,τι γίνει.