Είναι εκπαιδευτικός, Διδάκτωρ του Παν/μίου Αθηνών, LEGO Education Certified Teacher Trainer, συνιδρυτής και πρόεδρος του mellonLAB αλλά και συγγραφέας αφού η κουβέντας μας έγινε με αφορμή το βιβλίο του «Ψηφιακά παιχνίδια: Μικρός οδηγός επιβίωσης», ένα βιβλίο που από τις πρώτες κιόλας σελίδες του ταξιδεύει μικρούς αλλά και μεγάλους στον μαγικό ψηφιακό κόσμο…
Συνέντευξη στη Λιάνα Μπουκουβάλα
Είστε πολυπράγμων μιας και έχετε σπουδές που θα ζήλευαν πολλοί. Εκπαιδευτικός, άνθρωπος της Τεχνολογίας, μουσικός… Υπάρχει κάποια ιδιότητά σας που να υπερισχύει;
Προσπαθώ να ισορροπώ, αλλά δεν είναι και ό,τι πιο εύκολο. Φαίνεται να υπερισχύει η ιδιότητα του εκπαιδευτικού, αυτό καθορίζει και κάθε μου βήμα εξάλλου, κρυφά βέβαια μέσα μου είμαι πάντα ένα παιδί που παίζει κιθάρα, γράφει στίχους και τραγουδάει…
Τι ήταν αυτό που σας οδήγησε στον κόσμο της συγγραφής;
Η ανάγκη να αποτυπώσω σκέψεις, γνώσεις και πράγματα που πιστεύω και αγαπώ, αφενός, που μπορούν να φανούν χρήσιμα ως εργαλεία δουλειάς αφετέρου. Γι’ αυτό και το μεγαλύτερο μέρος της συγγραφής αφορά εκπαιδευτικά βιβλία. Ωστόσο, έχω γράψει δύο ολοκληρωμένα λιμπρέτα μιούζικαλ, ένα μιούζικαλ με τον φίλο και συνεργάτη Γιώργο Σίνο που ανέβηκε τον Μάρτιο από το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου και αρκετά άλλα σε πρωτόλεια ή πιο προχωρημένη μορφή. Οπότε, μάλλον έτσι βρίσκουν διέξοδο οι πιο μύχιες σκέψεις και συναισθήματα…
«Ψηφιακά παιχνίδια: Μικρός οδηγός επιβίωσης». Ένα βιβλίο για μικρούς αλλά και μεγάλους που θέλουν να μυηθούν στον μαγικό ψηφιακό κόσμο. Μιλήστε μας γι’ αυτό…
Η ιδέα του βιβλίου γεννήθηκε στα φοιτητικά χρόνια οπότε και έπαιζα, συζητούσα και διάβαζα πολύ, μιας και ήταν το κεντρικό θέμα της διδακτορικής μου διατριβής. Ενώ μας ταξιδεύει από το πρώτο παιχνίδι που εμφανίστηκε σε έναν παλμογράφο, θίγει σημαντικά θέματα όπως τι είναι τελικά το ψηφιακό παιχνίδι, ποια η σημασία του για την επιστήμη, την εκπαίδευση, τον πολιτισμό, ποιοι κίνδυνοι ελλοχεύουν όταν δεν τίθενται όρια, πώς μπορείς να κρατήσεις ισορροπίες. Σημαντική η συμβολή της Σοφίας Δερέ και του Στέφανου Παπαδόπουλου, οι οποίοι αγκάλιασαν την ιδέα από την πρώτη στιγμή, με στήριξαν δημιουργικά, και φτάσαμε σε αυτό το φανταστικό αποτέλεσμα.
Πόσο εύκολο ήταν να μετατρέψετε την ψηφιακή εποχή σε εγκυκλοπαιδική γνώση;
Έγινε εύκολο χρησιμοποιώντας παραδοσιακές μεθόδους: φανταστική εικονογράφηση από τον Pan Kaps, σύγχρονο άμεσο λόγο, στοχευμένα παραδείγματα, αφορμές για προσωπική αναζήτηση.
Παράλληλα ποιες οι δυσκολίες που συναντήσατε προκειμένου να καταφέρετε να αποδώσετε τόσο γλαφυρά την εξέλιξη στα παιχνίδια;
Η σημαντικότερη δυσκολία είναι να αποτυπώσεις κάτι τόσο ζωντανό, εξελισσόμενο και κυρίως διαδραστικό στο μέσο με το οποίο έχει τη φαινομενικά μικρότερη σχέση – το χαρτί. Εκεί πρέπει να δώσεις μία παιχνιδιάρικη αίσθηση στην αφήγηση, με λόγο «πολύχρωμο» και «συναρπαστικό» όπως τα ίδια τα παιχνίδια!
Είστε συνιδρυτής και πρόεδρος του εργαστηρίου ρομποτικής MellonLAB που βρίσκεται στο κέντρο του Πειραιά. Πόσο σημαντική είναι κατά τη γνώμη σας η ρομποτική, ο προγραμματισμός και γενικότερα η τεχνολογία στο μέλλον των παιδιών;
Στο παρόν θα έλεγα εγώ, καθώς η ταχύτητα των εξελίξεων και ο βαθμός διείσδυσης των νέων τεχνολογιών είναι τόσο μεγάλοι που όλα αυτά αποτελούν πλέον κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Κινητά, σκούπες, chatbots, αυτόνομη οδήγηση και αμέτρητα άλλα είναι πλέον λειτουργικά ενταγμένα στη ζωή μας, και είναι απαραίτητο τα παιδιά να γνωρίζουν τις βασικές αρχές λειτουργίας τους και τη λογική πίσω από αυτήν. Βασικός στόχος μας στο mellonLAB είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις και την ενημερότητα που επιτάσσει η εποχή μας.
Σε ποιες ηλικίες απευθύνονται τα εργαστήρια του MellonLAB και ποιες οι δεξιότητες που θα αναπτύξουν όσοι τα παρακολουθήσουν;
Σε όλες τις ηλικίες από 5 ετών και πάνω – έχουμε πλέον και τμήματα για ενήλικες. Όλοι θα αποκτήσουν γνώσεις γύρω από την τεχνολογία (προγραμματισμός, ρομποτική, 3d σχεδίαση και εκτύπωση, drones, τεχνητή νοημοσύνη) και Ήπιες Δεξιότητες (4Cs: Collaboration, Communication, Creativity, Critical Thinking) μέσα από projects που λύνουν προβλήματα του πραγματικού κόσμου.
Μπορεί αλήθεια η γνώση να συνδυαστεί με τη διασκέδαση;
Ναι, και είναι η πιο βασική μας αρχή: η γνώση και η μάθηση πρέπει να περνάει μέσα από το παιχνίδι, να σε συνεπαίρνει, να είναι ευχάριστη και ουσιαστική.