Η Michèle Mouton αποτέλεσε και αποτελεί μία γυναίκα άξια θαυμασμού, μιας και δεν είναι λίγο πράγμα μέσα σε ένα ανδροκρατούμενο χώρο, όπως το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι ή πιο απλά WRC, να πρωταγωνιστεί μία γυναίκα από τη θέση της οδηγού! Και μπορεί η συζήτηση περί ισότητας των φύλων στον μηχανοκίνητο αθλητισμό να έχει αναπτυχθεί πολύ τα τελευταία χρόνια, όμως η Μουτόν την είχε θέσει σε… πρακτικές βάσεις ήδη από τη δεκαετία του ’80, όταν τα πράγματα ήταν ακόμα αρκετά δυσκολότερα. Η 72χρονη σήμερα, Μισέλ Μουτόν ή αλλιώς «μαύρο ηφαίστειο» όπως την αποκαλούσαν λόγω της πυκνής, μαύρης απόχρωσης των μαλλιών της, αλλά και του οδηγικού της ταπεραμέντου, έχει πολλούς λόγους για να νιώθει γεμάτη και περήφανη για ότι έχει καταφέρει. Ένας από αυτούς είναι χωρίς αμφιβολία η πρώτη θέση που κατέκτησε στο Ράλι Ακρόπολις του 1982, το οποίο ήταν ένα από τα τέσσερα που κέρδισε εκείνη τη χρονιά, αγωνιζόμενη με ένα Quattro για την εργοστασιακή ομάδα της Audi.

Παιδικά χρόνια

Όταν ήταν μικρή ως πολυτάλαντο παιδί μάγευε με τις ικανότητές της, στον χορό, στο σκι, στη γυμναστική. Στην συνέχεια στόχευε στη νομική σχολή, αλλά τελικά την κέρδισε ο κόσμος του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ο πατέρας της ήταν πάντα στο πλευρό της και της είπε να δοκιμάσει. Με έναν όρο. Αν έχει θετικά αποτελέσματα τότε να το κυνηγήσει, αν όχι να αφοσιωθεί στη νομική. Έτσι και έγινε. Ο πατέρας της, της αγόρασε μια Alpine-Renault A110 1600 και έτρεχε σε τοπικά ράλλυ. Όταν τελείωσε η «δοκιμαστική» περίοδος, η Μουτόν είχε κερδίσει τόσο το Γαλλικό Πρωτάθλημα Κυριών όσο και το πρωτάθλημα Γαλλίας Κατηγορίας GT.

«Ποτέ δεν σχεδίαζα να γίνω οδηγός ράλλυ. Ένας φίλος οδηγούσε σε ερασιτεχνικό επίπεδο και είχα πάει μαζί του για να παρακολουθήσω έναν αγώνα του στην Κορσική. Δεν τα πήγαινε καλά με τον συνοδηγό του και ζήτησε από εμένα να γίνω συνοδηγός. Ήταν καθαρά κατά τύχη. Τότε ο πατέρας μου μού είπε: ”’Ξέρω ότι σου αρέσει να οδηγείς. Θα σου αγοράσω ένα αυτοκίνητο και θα πληρώσω για μία σεζόν. Αν όντως είσαι καλή, θα πρέπει να φέρεις μερικά αποτελέσματα”», έχει δηλώσει η ίδια σχετικά.

Επαγγελματικό συμβόλαιο με την Audi

Το 1980 οι ικανότητες της Μουτόν ανταμείφθηκαν, αφού η Audi την κάλεσε να υπογράψει επαγγελματικό συμβόλαιο για την σεζόν 1981. Όταν ρωτήθηκε πως νιώθει γι αυτό απάντησε: «Το να με καλέσουν από την Audi ήταν το απόλυτο σοκ για εμένα. Όταν είσαι μια Γαλλίδα οδηγός και σε καλούν από μια γερμανική ομάδα να τρέξεις στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα απλώς δεν το πιστεύεις. Δεν ήξερα πού πήγαινα αλλά δεν υπήρχε καμία περίπτωση να αρνηθώ».

Λίγο αργότερα νίκησε δυο φορές στην ανάβαση Pikes Peak στις ΗΠΑ με ένα Audi Quattro και ξέσπασε λέγοντας: «Αν έχουν τα α@@@α ας έρθουν και του χρόνου να με αντιμετωπίσουν».

Ράλλυ Ακρόπολις

Η εντυπωσιακή της επίδοση στο σκληρό Ακρόπολις του 1982 έκλεισε στόματα. Το να οδηγείς αλάθητα ένα δυνατό, αλλά δύστροπο και χωρίς εξέλιξη αυτοκίνητο, στο όριο, στα κατσάβραχα της Ελλάδας σε 52 Ειδικές Διαδρομές σε τέσσερα Σκέλη νυχθημερόν σε όλη τη χώρα και να τερματίζεις πρώτη στο Καλλιμάρμαρο Παναθηναϊκό Στάδιο της Αθήνας μπροστά σε χιλιάδες κόσμου, θα μείνει στην ιστορία. Τέσσερις ημέρες δράσης, και μόνο θαυμασμός έβγαινε από τα στόματα των ανθρώπων που παρακολουθούσαν το Ράλλυ.

Οι σεξιστικές δηλώσεις προς το πρόσωπο της

Μπορεί η Μισέλ Μουτόν να αγωνιζόταν και να πρωταγωνιστούσε σε κορυφαίο επίπεδο, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως «ήταν όλα ρόδινα» και δεν βίωσε σεξιστικές δηλώσεις όπως αυτή του Άρι Βάτανεν: «Ποτέ δεν μπορεί και δεν πρόκειται να χάσω από μια γυναίκα», αλλά και συμπεριφορές, όπως στην εκκίνηση ενός αγώνα όταν ένας κριτής άνοιξε την πόρτα στο αυτοκίνητο για να την αγγίξει και να βεβαιωθεί ότι είναι γυναίκα. Επίσης οι δημοσιογράφοι την ρώταγαν αν χαμογελάει ποτέ, με την ίδια να απαντάει ελαφρώς θιγμένη: «Γιατί δεν ρωτάτε το ίδιο τους άντρες αντιπάλους μου».

Το τέλος της καριέρας της

Η Μισέλ Μουτόν αποφάσισε να σταματήσει την καριέρα της μετά από ένα τραγικό συμβάν το 1986. Στο 7ο χιλιόμετρο της 18ης ειδικής διαδρομής του Corte-Taverna, η Lancia S4 που μοιράζονταν οι Χένρι Τοϊβόνεν και Σέρτζιο Κρέστο, οι οποίοι προπορεύονταν εκείνη τη στιγμή, βρέθηκε σε χαράδρα εκτός δρόμου και άρπαξε φωτιά.

Οδηγός και συνοδηγός πέθαναν ακαριαία. Δυο εβδομάδες αργότερα, μετά την στέψη της ως πρωταθλήτρια Γερμανίας, η Μουτόν αποσύρθηκε.

Τι κάνει η Μουτόν σήμερα

Εξακολουθώντας να εργάζεται στον μηχανοκίνητο αθλητισμό σήμερα ως εκπρόσωπος ασφαλείας και κοιτώντας πίσω στο χρόνο, η Μουτόν εντυπωσιάζεται από το πόσο επικίνδυνες φαίνονται σήμερα οι αγωνιστικές συνθήκες που επικρατούσαν τη δεκαετία του 1980 στους αγώνες. Είναι άλλωστε ορατό με γυμνό μάτι πως η αμφίεση και η προστασία που είχαν τότε οδηγοί και οχήματα ήταν πολύ πιο… ελαφριά σε σχέση με ότι ισχύει σήμερα. Εν τω μεταξύ, οι θεατές, που μπαίνουν μέσα στην πίστα μερικές φορές είναι ένα ακόμα χαρακτηριστικό επικινδυνότητας τόσο για τους ίδιους όσο και για τους οδηγούς! «Με τρελαίνει όταν βλέπω το κοινό να είναι κοντά στα αυτοκίνητα. Το να είμαι υπεύθυνη για την ασφάλεια όταν βλέπω αυτή τη εικόνα, με τρελαίνει», είπε η Μουτόν σε ένα πρόσφατο βίντεο για το DirtFish Rally School που δημοσιεύτηκε λίγο μετά τη Σύνοδο Κορυφής Women in Motorsports 2024.

«Το κοινό είναι απίστευτο. Ήταν στο δρόμο μαζί μας. Ήταν μέρος του παιχνιδιού. Τίποτα δεν μπορούσαμε να κάνουμε. Έπρεπε να οδηγήσουμε, προσπαθώντας να μην ακουμπήσουμε κανέναν και αυτό ήταν το μόνο που μπορούσαμε να κάνουμε. Τους νιώθεις στο δρόμο, δεν τους βλέπεις πολύ καλά, αλλά τους νιώθεις», ανέφερε επιπλέον για την παρουσία του κοινού. Λίγο αργότερα η Μουτόν είδε μία έξοδό της κατά τη διάρκεια της ειδικής διαδρομής, παγώνοντας την εικόνα στο βίντεο για να αποκαλύψει πως σε εκείνη ακριβώς τη στροφή που είχε την έξοδο βρίσκονταν οι γονείς της!

Τιμήθηκε στα Βραβεία Emmy

Το «Queen of Speed», το ντοκιμαντέρ που αναφέρεται στην επιτυχημένη πορεία της Mισέλ Μουτόν, αναδείχθηκε, ως το καλύτερο αθλητικό ντοκιμαντέρ στα 50ά Διεθνή Βραβεία Emmy, στη Νέα Υόρκη. Το «Queen of Speed» είναι μια παραγωγή του Sky Original και της Drum Studios σε σκηνοθεσία Μπάρμπι ΜακΛόριν.

Μέσα από συναρπαστικά πλάνα αρχείου και προσωπικές συνεντεύξεις με την ίδια τη Μουτόν, τη συνοδηγό της, Φαμπρίτσια Πονς και τους αντιπάλους της Άρι Βάτανεν και Βάλτερ Ρερλ, η ταινία αφηγείται την άνοδο της εκπληκτικής οδηγού στην κορυφή του παγκόσμιου πρωταθλήματος.

«Ήταν μια μεγάλη έκπληξη και μόνο που άκουσα από τα Drum Studios για την υποψηφιότητα», δήλωσε η Μουτόν στο WRC.com. «Δεν περίμενα τίποτα, κάτι που το κάνει ακόμα πιο εκπληκτικό. Έκανα αυτή την ταινία, γιατί ήθελα να αφήσω ένα ίχνος της καριέρας μου στις εγγονές μου, καθώς δεν έγραψα ποτέ βιβλίο. Ήταν πραγματικά διασκεδαστικό να το κάνω και να προσπαθήσω να θυμηθώ όλες τις λεπτομέρειες, που ξεχάστηκαν μετά από τόσα χρόνια! Είχα μια φανταστική ζωή στον μηχανοκίνητο αθλητισμό και ελπίζω πραγματικά να εμπνεύσει περισσότερες γυναίκες να αντιμετωπίσουν την ίδια πρόκληση».

Μέλος του Hall Of Fame

Συνολικά στην καριέρα της στο WRC κέρδισε 4 αγώνες, ανέβηκε σε 9 βάθρα, πήρε 162 νίκες σε ειδικές διαδρομές και μάζεψε συνολικά 229 πόντους. Παράλληλα αποτελεί την τελευταία γυναίκα που αγωνίστηκε σε ράλι υψηλού επιπέδου.

Επίσης είναι μέλος του Hall Of Fame του αυτοκινήτου, ενώ το 2010 έγινε πρόεδρος του FIA Women & Motor Sport Commission, προάγοντας τη συμμετοχή των γυναικών στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, όπως έκανε κι η ίδια. Παράλληλα παρασημοφορήθηκε από τον Νικολά Σαρκοζί με το μετάλλιο των «Ιπποτών της Λεγεώνας της Τιμής».