Ο Μάριος Φωτόπουλος ή κατά κόσμον, Mario Volante, αναπαλαιώνει ποδήλατα που χάθηκαν στο χρόνο, που βούλιαξαν στην σκουριά αφού ήταν χρόνια παρατημένα σε υπόγεια και αποθήκες. Όντας το ίδιος συλλέκτης αλλά και λάτρης γενικότερα των δίτροχων, «συμπεριφέρεται» στο καθένα από αυτά ως μοναδικό, δημιουργώντας έτσι μοναδικά αποτελέσματα που λατρεύουν οι Αθηναίοι- και όχι μόνο!

Συνέντευξη στη Λιάνα Μπουκουβάλα

Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σου με τον κόσμο των ποδηλάτων;

Η επαφή μου με τον κόσμο των ποδηλάτων ξεκίνησε με το BMX.Έφτιαχνα ξύλινες ράμπες και ποδηλατούσα με την παρέα μου όλη μέρα! Πολλές φορές σκέψου ξεκινούσαμε από την Παιανία που έμενα τότε και φτάναμε έως το κέντρο της Αθήνας!

Ποια ήταν η δική σου σχέση με το ποδήλατο, πριν αρχίσεις να ασχολείσαι με την αναπαλαίωσή τους;

Τα ποδήλατα λόγω της καταπόνησης από τα άλματα, χαλάγανε συνέχεια και έτσι είχαμε διαμορφώσει το δικό μας συνεργείο ποδηλάτων, το οποίο μάλιστα αποκαλούσαμε «χρυσό γρανάζι», οπότε στην αυτή ήταν και η αρχή της σχέσης μου μαζί τους. Αργότερα όμως, τα άλματα και η αναζήτηση για αδρεναλίνη, με οδήγησαν σε αγώνες ανώμαλου εδάφους (motocross), με αποτέλεσμα να απομακρυνθώ από τα ποδήλατα για αρκετά χρόνια.

Όλα τα ποδήλατα είναι χειροποίητα. Πόσος χρόνος χρειάζεται κατά προσέγγιση για να αναπαλαιώσεις ένα;

Ο χρόνος μιας ανακατασκευής δεν μπορεί να προσδιοριστεί απόλυτα, γιατί σε κάθε ποδήλατο συναντάς διαφορετικά εμπόδια που μπορεί να σε καθυστερήσουν. Πολλές φορές στα ποδήλατα δεν φαίνεται ούτε τι μάρκα είναι από την μεγάλη τους φθορά. Αυτό απαιτεί μία αναζήτηση, η οποία μπορεί να διαρκέσει και μήνες. Σκέψου ότι αυτά τα ποδήλατα, είναι σχεδόν ενός αιώνα, οπότε είναι αρκετά δύσκολο αλλά και χρονοβόρο, να βρεθούν ανταλλακτικά…

Πόσα ποδήλατα έχεις αναπαλαιώσει ως τώρα;

Δεν τα έχω μετρήσει αλλά σίγουρα είναι πάνω από 50 κομμάτια…

Ποιο θεωρείς ότι είναι το πιο ιδιαίτερο που έχεις αναπαλαιώσει έως σήμερα;

Το πιο ιδιαίτερο είναι ένα αμερικανικό ποδήλατο της δεκαετία του ’60. Θεωρώ ότι τα αμερικάνικα ποδήλατα είναι τα πιο όμορφα, κατά τη γνώμη μου πάντα, και δεν έχουν καμία σχέση με αυτά της Ευρώπης και σε κατασκευή. Είναι πιο στιβαρά, με έντονους χρωματισμούς, κρόσσια, μεγάλα τιμόνια, με καλλίγραμμες σχάρες, φαρδιά φτερά και ιδιαίτερα αξεσουάρ που εντυπωσιάζουν. Εγώ εκτός από λάτρεις των εν λόγω ποδηλάτων , είμαι και συλλέκτης τους.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα ενός κλασσικού ποδηλάτου;

Το πιο βασικό είναι πως είναι πολύ ανθεκτικά και μοναδικά σε στυλ. Επίσης, όσο περνούν τα χρόνια ανεβαίνει η αξία τους, καθώς θεωρούνται αντίκες και επίσης πως είναι τόσο κομψά που μπορείς να τα βάλεις ακόμη και στο σαλόνι σου, το οποίο σίγουρα θα ομορφύνουν!!

 Πώς τα έμαθες όλα αυτά; «Μαθήτευσες» κάπου;

Έχω σπουδάσει μηχανικός αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών και ασκώ το επάγγελμα του τεχνίτη τροχών (βουλκανιζατέρ) εδώ και χρόνια. Αυτό με βοήθησε πολύ στο να ξέρω πώς να χρησιμοποιώ τα εργαλεία. Επίσης, ήμουν πολύ τυχερός γιατί μου χάρισαν δύο πολύ παλιά ποδήλατα. Στην αρχή δεν ήξερα τι είναι και τι αξία μπορεί να έχουν, όμως ένας τότε πελάτης μου, ήταν συλλέκτης μου είπε είναι όντως αντίκες και πως έχουν αξία. Με βοήθησε στο να βρω ανταλλακτικά και μου έδωσε και αρκετές συμβουλές για το πώς να τα φτιάξω. Στην συνέχεια έμαθα δίπλα του πολλά πράγματα. Έφτιαξα ακόμη δύο ποδήλατα – το μαγαζί ήταν ακόμη βουλκανιζατέρ σκέψου. Με αποκορύφωμα το εξής σκηνικό: Είμαι στο μαγαζί και μπαίνει ένας τύπος με χαλασμένο το λάστιχο του αυτοκινήτου του. Ενώ είναι φουριόζος για να μου πει το πρόβλημα του σκαλώνει με τα ποδήλατα. «Τι ακριβώς κάνεις με τα ποδήλατα;», με ρωτάει. «Τα αναπαλαιώνω», του απαντάω, με ένα χαμόγελο ως τα αφτιά! Και εκεί κάπου που λέει, πως έχει ένα υπόγειο με 400 ποδήλατα και κάνει αναπαλαιώσεις εδώ και χρόνια ενώ μάλιστα μου τονίζει ότι ζει από αυτό. Ήταν σοκαριστικά όμορφο να ακούς ωραία λόγια από έναν άνθρωπο. Η συνέχεια, αναμενόμενη… Πήγα στο εργαστήριό του, αγόρασα κάποια σκουριασμένα και ξεκίνησα σιγά σιγά, με τη βοήθειά του, να τα αναπαλαιώνω. Το ένα έγιναν δύο, τα δύο τέσσερα, ώσπου γέμισε το μαγαζί ποδήλατα, τα οποία μου τα φέρνουν για αναπαλαίωση.

Ποια είναι η διαδικασία για να φέρει κάποιος ένα ποδήλατο για αναπαλαίωση σε εσένα;

Έρχεται από το μαγαζί ή μου στέλνει το ποδήλατο σε φωτογραφίες, για να το δω και να μελετήσω τι μοντέλο είναι, προκειμένου να ξέρω και τι ανταλλακτικά θα χρειαστούν και πόσα από αυτά σώζονται. Φυσικά όμως, τέλος, η συνταγή για μία τέλεια αναπαλαίωση είναι η υπομονή!

Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα το ποδήλατο έκανε έντονη την εμφάνισή του. Πιστεύεις ότι είναι κάτι που ξεφουσκώσει ή ότι θα το ενσωματώσουν στην καθημερινότητά τους οι Έλληνες;

Σίγουρα ότι ανεβαίνει απότομα, μπορεί να πέσει και απότομα… Το ποδήλατο όμως, έχει από μόνο του μεγάλη ιστορία. Ας μην ξεχνάμε, πως οι ταχυδρόμοι, οι στρατιώτες, οι μπακάληδες, όλοι το χρησιμοποιούσαν για τις μεταφορές τους. Οικογένειες ολόκληρες το είχαν ως μεταφορικό μέσο, όπως σήμερα έχουμε το αυτοκίνητο. Μόνο που με αυτό διατηρείσαι και κα σε καλή φυσική κατάσταση! Οι Έλληνες θα μπορούσαμε να το ενσωματώσουμε στην καθημερινότητά μας, πιστεύω. Βοηθάει πολύ, το γεγονός ότι μπορούμε να το βάζουμε σε τρένα και μετρό, απλά δεν υπάρχουν ακόμη οι υποδομές που θα έπρεπε. Ποδηλατοδρόμοι, δηλαδή, όπου θα μπορεί ο Έλληνας να κάνει ποδήλατο, ασφαλής.

Πόσο κοστίζει περίπου ένα χειροποίητο ποδήλατο;

Η αναπαλαίωση ενός κλασσικού ποδηλάτου δεν μπορεί να προσδιοριστεί. Μπορεί να κοστίσει 50 ευρώ μπορεί και 3.000! Έχει να κάνει την κατάσταση του ποδηλάτου και τα ανταλλακτικά που θα χρειαστεί!

Πού βρίσκεται το εργαστήριό σου;

Είμαι στην Υμηττό, Αναγεννήσεως 11. Είναι ένα σπίτι του 1920, το οποίο έχω διαμορφώσει κατάλληλα για τις αναπαλαιώσεις των ποδηλάτων .