Η Google είναι έτοιμη να περάσει σε σαρωτικές αλλαγές, όσον αφορά στον τρόπο που οι εταιρείες μέσω των ιστοσελίδων τους παρακολουθούν στο διαδίκτυο τους χρήστες τους. Ωστόσο, κανείς δεν φαίνεται να είναι και πολύ έτοιμος για αυτές τις αλλαγές.
Οι αλλαγές στον κλάδο των διαδικτυακών διαφημίσεων, που κάνουν τζίρο 600 δισεκατομμυρίων δολαρίων τον χρόνο, θα είναι από τις μεγαλύτερες στην ιστορία, αφού επικεντρώνονται στη χρήση των cookies, Της τεχνολογίας που καταγράφει τη δραστηριότητα των χρηστών, ώστε οι διαφημιστές να μπορούν να τους στοχεύουν με διαφημίσεις του γούστου τους.
Από τις 11 Ιανουαρίου, η Google ξεκινάει την περιορισμένη δοκιμή, η οποία θα περιορίσει με τη σειρά της, τα cookies για το 1% των ανθρώπων που χρησιμοποιούν το πρόγραμμα περιήγησης Chrome, το πιο δημοφιλές στον κόσμο. Μέχρι το τέλος του 2024, το πλάνο είναι να καταργήσει τα cookies Για όλους όσους χρησιμοποιούν τον Chrome.
Οι έμποροι, οι εκδότες ιστοσελίδων και οι εταιρείες διαφημιστικής τεχνολογίας, εργάζονται ήδη πυρετωδώς για να αντέξουν τη μετάβαση. Ωστόσο αναφέρουν ότι η Google, που έχει παρουσιάσει εργαλεία λογισμικού που θα βοηθήσουν στην αντικατάσταση των cookies, δεν έχει κάνει και πολλά για να προετοιμάσει την αγορά.
Ο Άντονι Κατσούρ, CEO του IAB Tech Lab, ενός εμπορικού ομίλου της βιομηχανίας ad-tech που χρηματοδοτείται από τα μέλη του, δήλωσε πως η βιομηχανία δεν είναι καθόλου έτοιμη συμπεριλαμβανομένης της ίδιας της Google. Ανέφερε πως έπρεπε να δώσει περισσότερο χρόνο στον κόσμο ώστε να δοκιμάσει την τεχνολογία αντικατάστασης πριν καταργήσει τα cookies και πως ο χρόνος προγραμματισμού της Google για να απαγορεύσει πλήρως τα cookies, θα συμπέσει με την κρίσιμη διαφημιστική έκρηξη του 4ου τριμήνου, κάτι που θα είναι βάναυσο για όλον τον κλάδο. «Η χρονική στιγμή παραμένει κακή. Η έναρξη της κατά τη διάρκεια της μεγαλύτερης περιόδου του έτους που παράγει έσοδα για τον κλάδο είναι απλώς μια τρομακτική απόφαση» συμπλήρωσε.
Η Google μέσω των στελεχών της από την άλλη, υποστηρίζει πως η προσπάθεια για κατάργηση των cookies περιλαμβάνει μια εκτεταμένη συνεργασία με το περιβάλλον του διαδικτύου. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που εργάζονται στην διαφημιστική βιομηχανία και την προέτρεψαν να προχωρήσει σε αυτές τις αλλαγές μετά από προηγούμενες καθυστερήσεις στην διαδικασία, όπως υποστηρίζει η ίδια η Google. Τα εργαλεία της για την αντικατάσταση των cookies έχουν ως στόχο να βοηθήσουν τη βιομηχανία να επιτύχει τους επιχειρηματικούς στόχους, σεβόμενη παράλληλα την ιδιωτική ζωή των καταναλωτών. «Είμαστε σίγουροι για την ικανότητα του κλάδου να προσαρμοστεί στη μετάβαση», δήλωσε ο Άντονι Τσάβεζ, αντιπρόεδρος της Google που επιβλέπει τις όλες τις αλλαγές.
Τα cookies υπάρχουν από τις πρώτες κιόλας ημέρες του διαδικτύου. Οι αλλαγές που θέλει να κάνει οι Google στοχεύουν στα cookies τρίτων μερών που τοποθετεί η βιομηχανία των διαδικτυακών διαφημίσεων στους ιστότοπους για την παρακολούθηση των χρηστών στο διαδίκτυο. Για παράδειγμα, ένας κατασκευαστής ενδυμάτων μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτή την τεχνολογία με σκοπό να στοχεύσει έναν χρήστη που διαβάζει άρθρα σε ειδησεογραφική ιστοσελίδα, αφού έκανε κλικ στη διαφήμιση ενός ανταγωνιστή σε κάποιον άλλον ιστότοπο. Οι αλλαγές δεν επηρεάζουν τα είδη των cookies που χρησιμοποιούν οι ιστότοποι για την αποθήκευση βασικών πληροφοριών, όπως τα στοιχεία σύνδεσης.
Οι αλλαγές της Google θα επηρεάσουν αρχικά μόνο ένα μικρό μέρος των χρηστών του Chrome, αλλά θα μπορούσαν τελικά να σημαίνουν πως δισεκατομμύρια χρήστες θα βλέπουν λιγότερες διαφημίσεις που θα ταιριάζουν περισσότερο με τις συνήθειες τους στην περιήγηση στο διαδίκτυο. Οι συνήγοροι των καταναλωτών έχουν αρκετές φορές υποστηρίξει πως τα cookies τρίτων παραβιάζουν την ιδιωτική ζωή των χρηστών επειδή μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία λεπτομερών προφίλ, συμπεριλαμβανομένων ευαίσθητων πληροφοριών όπως το ιατρικό ιστορικό ενός ατόμου.
Στα τέλη της περασμένης δεκαετίας, τα προγράμματα περιήγησης Firefox της Mozilla και Safari της Apple άρχισαν να θέτουν όρια στα cookies παρακολούθησης λόγω ανησυχιών για την προστασία της ιδιωτικής ζωής. Η Google ακολούθησε το 2020 με σχέδια να τα βγάλει εντελώς από το Chrome, αλλά καθυστέρησε τη διαδικασία αρκετές φορές και ακολούθησαν παράπονα.
Τα σχέδιά της έφεραν παράπονα που βασίζονται στα cookies για να βοηθήσουν τους διαφημιστές να στοχεύουν πελάτες και να παρακολουθούν την αποτελεσματικότητα των δαπανών τους. Ορισμένοι από αυτούς έχουν επίσης εκφράσει ανησυχίες ότι οι αλλαγές θα ενισχύσουν την κυριαρχία της τεχνολογικής εταιρείας με τη συγκέντρωση περισσότερων κρίσιμων λειτουργιών στην τεχνολογία του προγράμματος περιήγησης της εταιρείας.
Το Chrome αντιπροσωπεύει το 65% της διαδικτυακής κίνησης παγκοσμίως, γεγονός που το καθιστά τρεις φορές πιο δημοφιλές από το Safari, το επόμενο πιο διαδεδομένο πρόγραμμα περιήγησης, σύμφωνα με στοιχεία της Statcounter.
Πάντως, η Google δήλωσε ότι υποσχέθηκε να μην δώσει προνομιακή μεταχείριση στα προϊόντα της ίδιας της εταιρείας ως μέρος μιας συμφωνίας με την Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών (CMA) του Ηνωμένου Βασιλείου, η οποία επιβλέπει τα σχέδια για την κατάργηση των cookies. Η εταιρεία δήλωσε ότι η συμφωνία της με την CMA θα εφαρμοστεί σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σημαντικές εταιρείες διαφημιστικής τεχνολογίας έχουν ήδη παραπονεθεί στην CMA και την Google ότι οι προτάσεις της περιέχουν σημαντικά κενά για σημαντικά χαρακτηριστικά όπως το βίντεο και είναι τεχνικά δύσκολο να εφαρμοστούν, δήλωσαν άνθρωποι που γνωρίζουν τις συζητήσεις.
Η Google περιέγραψε τις αλλαγές αυτό το μήνα ως μια περιορισμένη δοκιμή πριν προχωρήσει στην κατάργηση των cookies. Η CMA έχει τη δυνατότητα να ασκήσει ουσιαστικά βέτο στα σχέδια, εάν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι θα βλάψουν άλλες επιχειρήσεις.
Ορισμένα στελέχη του κλάδου δήλωσαν ότι η επικερδής επιχείρηση διαφημίσεων αναζήτησης της Google θα επωφεληθεί από την κατάργηση των cookies, επειδή δεν βασίζεται τόσο πολύ σε αυτά, καθιστώντας την έναν ασφαλέστερο προορισμό για τους διαφημιστές κατά τη διάρκεια της μετάβασης.
Στελέχη της Google δήλωσαν ότι πρωταρχικός στόχος της εταιρείας είναι να βελτιώσει το απόρρητο των χρηστών, παρέχοντας παράλληλα όσο το δυνατόν περισσότερες αξίες στους διαφημιζόμενους. Οι αλλαγές θα απαιτήσουν από ορισμένες εταιρείες να αναθεωρήσουν τα υπάρχοντα προϊόντα τους ή να επινοήσουν νέα, είπαν.