Γιατί πρέπει να ενεργοποιείς τη λειτουργία πτήσης στο κινητό όταν είσαι στο αεροπλάνο; Αν έχεις μπει έστω και μία φορά σε αεροπλάνο, τότε σίγουρα έχεις ακούσει τις εξής οδηγίες: H πλάτη του καθίσματος και το «τραπεζάκι» μπροστά σου να είναι σε όρθια θέση, τα λοιπά αντικείμενα να είναι αποθηκευμένα με ασφάλεια κάτω από το κάθισμα και, τέλος, το κινητό τηλέφωνο να τοποθετηθεί σε λειτουργία πτήσης. Γιατί όμως σε λειτουργία πτήσης;
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά: Τι είναι το airplane mode που διαθέτουν όλα τα κινητά; Η λειτουργία αυτή χρησιμοποιείται διότι τα κινητά τηλέφωνα μπορούν να προκαλέσουν παρεμβολές στα όργανα του αεροσκάφους κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Πατώντας το εικονίδιο με το αεροπλάνο, μπλοκάρουμε τη λήψη από τους πύργους κινητής τηλεφωνίας, ώστε το τηλέφωνο να μην μπορεί να στείλει ή να λάβει ασύρματες επικοινωνίες -ενώ παράλληλα επιτρέπει στους χρήστες να έχουν πρόσβαση στις υπόλοιπες λειτουργίες ενός smartphone, όπως Wi-Fi, μουσική, podcast και παιχνίδια.
Επειδή πολλά από τα ίδια σήματα που χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία από τους πιλότους είναι τα ίδια που χρησιμοποιούνται για τη σύνδεση των τηλεφώνων με τους πύργους κινητής τηλεφωνίας, θα μπορούσαν να υπάρξουν παρεμβολές εάν μια ολόκληρη πτήση γεμάτη smartphones προσπαθούσε να συνδεθεί ταυτόχρονα με το σύστημα υπολογιστών του αεροπλάνου. Δεν το θέλουμε αυτό.
Πιθανοί κίνδυνοι από τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της πτήσης
Το 1991, η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών (FCC) απαγόρευσε τη χρήση των περισσότερων κινητών τηλεφώνων και ασύρματων συσκευών κατά τη διάρκεια της πτήσης. Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας χρειάζεται να έχει μια συνεχή, άμεση γραμμή επικοινωνίας με τους πιλότους και υπήρχαν ανησυχίες ότι τα σήματα των κινητών τηλεφώνων θα μπορούσαν να παρεμβαίνουν στα επίγεια δίκτυα που χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία.
Αν και προς το παρόν δεν πιστεύεται ότι προκαλούν σοβαρή βλάβη, υπάρχει ο κίνδυνος να δημιουργήσουν καθυστερήσεις και να προκαλέσουν σύγχυση στους πιλότους. Η πιο κρίσιμη στιγμή για τους πιλότους να έχουν αυτή τη σύνδεση με τον εναέριο έλεγχο είναι κατά τη διάρκεια της απογείωσης και της προσγείωσης, όταν τα σήματα και οι επικοινωνίες εισέρχονται γρήγορα και ο χρόνος είναι σημαντικός.
Τι μπορεί να συμβεί αν δεν ενεργοποιήσεις τη λειτουργία πτήσης
Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) και κατασκευαστές αεροσκαφών, όπως η Boeing, διεξήγαγαν μια σειρά δοκιμών τη δεκαετία του 1990 σχετικά με τις πιθανές παρεμβολές που προκαλούν τα σήματα κινητής τηλεφωνίας στα συστήματα επικοινωνίας και πλοήγησης ενός αεροσκάφους.
Αν και δεν υπήρχαν πειστικές αποδείξεις ότι τα σήματα αυτά παρεμβαίνουν πράγματι σε κρίσιμα συστήματα αεροσκαφών, η απαγόρευση παρέμεινε σε ισχύ. Όσοι επιλέξουν να μην ενεργοποιήσουν τη λειτουργία αεροπλάνου, όχι μόνο θα αψηφήσουν τους κανονισμούς της FAA, αλλά πιθανότατα θα απογοητευτούν όταν μάθουν ότι το σήμα στο κινητό τους χάνεται ενώ βρίσκονται στον αέρα.