Οι παλαιότεροι εξ ημών θυμόμαστε την προηγούμενη μεγάλη απεργία των αμερικανών σεναριογράφων, πίσω στο 2007-2008. Οι αγαπημένες μας σειρές κόπηκαν απότομα χωρίς να ξέρουμε αν θα δούμε ποτέ την εξέλιξη και το τέλος τους. Αν σε εμάς φάνηκε αιώνας αυτό το διάστημα χωρίς φρέσκο υλικό που κράτησε κάτι περισσότερο από 3 μήνες, για τη βιομηχανία του θεάματος ήταν μια αιμορραγία που κόστισε πάνω από $2 δις.
Επώδυνο ήταν και για τους σεναριογράφους αφού η αποχή από την εργασία τους κόστισε τον τρόπο βιοπορισμού τους και δεν ήταν λίγες οι ιστορίες αλληλεγγύης που ξεφύτρωσαν μέσα από αυτή την περιπέτεια, όπως αυτή του Toby Flenderson του The Office, ο οποίος εκτός από το ότι είχε τον πιο άχαρο ρόλο ως HR της εταιρείας, ήταν και ένας από τους σεναριογράφους που εκείνο το διάστημα στηρίχθηκε από τους υπόλοιπους ηθοποιούς της σειράς, τόσο υλικά, όσο και ηθικά.
Το πιο «καυτό» θέμα εκείνης της απεργίας ήταν η διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων στην αυγή του streaming. Ενώ μέχρι τότε ήταν κανόνας να λαμβάνουν οι σεναριογράφοι ποσοστά από τις επαναπροβολές, όπως συμβαίνει με όλες τις επιτυχημένες σειρές, εμφανίστηκε το καινοφανές επιχείρημα ότι μια streaming πλατφόρμα δεν κάνει το ίδιο πράγμα και μπορεί να αγοράζει εφάπαξ τα δικαιώματα. Αν και λύθηκε το θέμα με το πέρας εκείνης της απεργίας, οι αλλαγές στον τρόπο που αμείβονται οι πιο επισφαλείς και αόρατες θέσεις εργασίας στη βιομηχανία του θεάματος επανήλθαν και μάλιστα μπροστά σε έναν ακόμα μεγαλύτερο κίνδυνο.
Εκτός από το ζήτημα των αμοιβών, οι οποίες και συμπιέζονται και χάνουν σημαντικά ποσοστά από τις προβολές, στο κάδρο μπαίνει και η τεχνητή νοημοσύνη. Σε μια πρώτη ανάγνωση έχουμε να κάνουμε με μία μορφή απώλειας θέσεων εργασίας λόγω τεχνολογικής εξέλιξης, αλλά δεν ακριβώς αυτή η περίπτωση, αλλά μια εκμετάλλευση της συγκυρίας για να κόψουν αμοιβές. Για παράδειγμα δεν έχουμε να κάνουμε με τους θερμαστές ή τους τηλεγραφητές των πλοίων που λόγω τεχνολογικής εξέλιξης έπαψαν ξαφνικά να έχουν θέση στα πληρώματα. Τουναντίον, η τεχνητή νοημοσύνη θα εμφανίζεται σαν συνδημιουργός των σεναρίων παίρνοντας υπαρκτά και γραμμένα από ανθρώπους σενάρια και έχοντας αυτά σαν βάση δεδομένων, οι εταιρείες παραγωγής θα μπορούν να «φτιάχνουν» φρέσκα σενάρια.
Ας πάρουμε για παράδειγμα το σύμπαν των Star Wars. Με το τέλος των δύο κλασικών τριλογιών και τη άνθηση σειρών και κάθε είδους spinoff, έχει δικαίωμα μια μηχανή να συνεχίσει να παράγει ιδέες κλέβοντας όλες τις αναφορές που υπάρχουν από τις προηγούμενες ταινίες; Όλοι καταλαβαίνουμε ότι αυτή είναι μια αφορμή για να μπουν κάποιοι κανόνες γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη. Όχι γιατί κινδυνεύει να αντικαταστήσει μια σειρά από εργαζόμενους σε διάφορους δημιουργικούς τομείς, αλλά γιατί μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν εργαλείο κλοπής δουλειάς που έχει ήδη παραχθεί, αλλά και σαν κάτι ακόμα χειρότερο.
Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να δημιουργήσει ένα υβριδικό μοντέλο εργασίας με σκοπό να κόψει δραστικά τις αμοιβές των ανθρώπων σε ένα σχήμα που αρχίζει να μοιάζει με ένα μοντέλο σκλαβιάς όπου οι μηχανές θα έχουν τον ρόλο του εργαλείου και όχι ενός δυστοπικού Matrix. Από την έκβαση αυτής της κινητοποίησης θα εξαρτηθούν πολλά πράγματα που ξεπερνούν τα συντεχνιακά ζητήματα των σεναριογράφων και εδώ θα είμαστε να δούμε την εξέλιξή τους.