Black Friday -ή «μπλακ φράιντεϊ» ελληνιστί. Αποτελεί έναν εμπορικό «θεσμό» που κάθε χρόνο προκαλεί φρενίτιδα σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο -και δη τις ΗΠΑ. Τα τελευταία έτη, λοιπόν, η μεγάλη αυτή «γιορτή» για τους καταναλωτές αποτελεί ορόσημο και για τη χώρα μας. Με την ελληνική αγορά να αναμένεται να υποδεχθεί και αυτόν το Νοέμβρη τη Black Friday και το καταναλωτικό κοινό να προετοιμάζει τις αγοραστικές του λίστες προκειμένου να βρει εγκαίρως τις καλύτερες προσφορές, ένα ιδιαίτερα περίπλοκο ζήτημα αναφορικά με τις «ρίζες» της «Μαύρης Παρασκευής» βγαίνει στην επιφάνεια, εγείροντας μεγάλα ερωτήματα. Απέχουμε μόλις 2 ημέρες για τη φετινή Black Friday (23/11).

Πράγματι, το θέμα της προέλευσης της Black Friday παραμένει και αυτή τη χρονιά επίκαιρο, με πολλούς Έλληνες να ζητούν απαντήσεις αναφορικά με το αν πρόκειται για μια καθαρά ξενόφερτη «γιορτή» ή αποτελεί μια ελληνική, παραδοσιακή συνήθεια.Για την πλειονότητα των καταναλωτών, η «Μαύρη Παρασκευή» είναι δίχως αμφιβολία μια «μόδα» που ήρθε στην χώρα μας από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Ωστόσο, πολλοί είναι εκείνοι οι οποίοι αμφισβητούν πλέον την εν λόγω άποψη, υποστηρίζοντας πως η «Μαύρη Παρασκευή» αποτελεί μέρος της ελληνικής πραγματικότητας εδώ και αρκετά χρόνια.

Μαύρη Παρασκευή ονομάζεται η επομένη της της Ημέρας των Ευχαριστιών, που συμπίπτει με την τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου και σηματοδοτεί την έναρξη της χριστουγεννιάτικης εμπορικής περιόδου.


Οι καταναλωτές επωφελούνται της τετραήμερης αργίας για να κάνουν τις αγορές τους σε προσιτές τιμές. Σε πολλές περιπτώσεις παρατηρούνται φαινόμενα υστερίας, κυρίως στους καταναλωτές χαμηλής αγοραστικής δύναμης, που διεκδικούν μία δελεαστική «προσφορά» ή συνωστίζονται στις εισόδους των καταστημάτων, ώστε με το άνοιγμά τους να διεκδικήσουν τα φθηνότερα προϊόντα. Οι διαπληκτισμοί και τα ποδοπατήματα βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη.

Τα καταστήματα ανοίγουν παραδοσιακά στις 6 το πρωί και παραμένουν ανοιχτά μέχρι αργά το βράδυ. Τα τελευταία χρόνια, όμως, πολλές αλυσίδες ανοίγουν νωρίτερα και κάποιες άλλες αμέσως μετά μεσάνυχτα. Η εισβολή του μανιασμένου πλήθους, που περιμένει επί ώρες στην ουρά για το άνοιγμα των καταστημάτων, είναι ένα από τα αγαπημένα θέματα των δελτίων ειδήσεων.

Ο αντίλογος στην καταναλωτική μανία της Μαύρης Παρασκευής έρχεται από τους ακτιβιστές, που συσπειρώνονται κάτω από τη σημαία της Ημέρας Αγοραστικής Αποχής (Buy Nothing Day). Με διάφορα χάπενινγκ έξω από τα πολυκαταστήματα και τα εμπορικά κέντρα, προσπαθούν να περάσουν τα αντικαταναλωτικά και οικολογικά μηνύματά τους, προκαλώντας την οργή των καταστηματαρχών.