Το The Crown έχει ξεκάθαρη πρωταγωνίστρια πλέον και δεν είναι η Βασίλισσα Ελισάβετ. Αυτές είναι οι σκέψεις μας για την 6η σεζόν της σειράς. O θάνατος και οι φόροι: οι δύο μεγάλες βεβαιότητες της ζωής. Εάν είσαι η βασιλική οικογένεια δεν χρειάζεται να ανησυχείς ιδιαίτερα για το δεύτερο, όμως το πρώτο έρχεται και για αυτούς, όπως και για εμάς τους απλούς θνητούς. Οπότε στην 6η και τελευταία σεζόν του, το Crown δεν χάνει δευτερόλεπτο για να φτάσει στο πιο προφανές, διαφαινόμενο γεγονός του.
Η πρεμιέρα του Crown ξεκινά με έναν άντρα που έχει βγάλει βόλτα τον σκύλο του σε ένα στενό δρομάκι. Μόλις εντοπίζουμε τον Πύργο του Άιφελ, ξέρουμε ακριβώς τι έρχεται. Ένα μαύρο αυτοκίνητο μπαίνει με ταχύτητα σε ένα τούνελ, ακολουθούμενο από περισσότερα αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες. Πολύ σύντομα ακούμε τον ήχο ενός θανατηφόρου τροχαίου. Οι θεατές δεν εγκαταλείπουμε ποτέ τον περιπατητή του σκύλου, τον οποίο βλέπουμε να βγάζει το τηλέφωνό του για να καλέσει σε βοήθεια. Η Diana και ο Dodi Fayed (Khalid Abdalla) μόλις έχουν μόλις χάσει τη ζωή τους.
Εξαρχής, το Crown περπατούσε σε ένα τεντωμένο σκοινί ανάμεσα σε ένα δράμα κύρους, ικανό να προκαλέσει συναισθηματική φόρτιση μέσα ακόμα και από μεμονωμένες ατάκες, και σε σαπουνοπερική σαχλαμάρα. Η Diana, λοιπόν, μία καταπληκτική Elizabeth Debicki σε αυτή τη σεζόν, είναι σημαδεμένη από τον θάνατο σε κάθε της στροφή σε αυτή τη νέα σεζόν. Ξέρεις, για την περίπτωση που αγνοείς τη μοίρα της πιο διάσημης γυναίκας στον κόσμο ή έχεις ξεχάσει το πένθος στο οποίο βυθίστηκε η Αγγλία και ο κόσμος μετά το τέλος της.
Σύμφωνα με το Crown, μιλάμε για αγία. Δες την πώς μιλάει για τις νάρκες! Δες τη να παίζει με τους γιους της! Δες τη να ερωτεύεται τον γλυκούλη, υποτακτικό Dodi! Δες τη να υπόσχεται στον εαυτό της ότι μόλις γυρίσει από το Παρίσι θα αλλάξει ζωή. Δεν υπάρχει σχεδόν καμία διάδρασή της στο τρίτο επεισόδιο που να μη διαχέεται από μία αυτός-ο-άνθρωπος-θα-πεθάνει-σύντομα! ατμόσφαιρα. Η τόση προοικονομία τα καθιστά όλα απολύτως μη πειστικά.
Η σειρά σέβεται αρκετά τον θάνατο της Diana ώστε να μη δείξει τη συντριβή ή το πτώμα της. Και ναι, όπως έχεις ίσως ήδη διαβάσει παντού γιατί η παραγωγή δεν το έχει κρύψει σε συνεντεύξεις και cover stories, η Diana εμφανίζεται μετά τον θάνατό της και συνομιλεί με τον Charles και με τη Βασίλισσα. Αυτή θα είναι μακράν η πιο διχαστική απόφαση του show – έχει ήδη το παρατσούκλι Ghost Diana – όμως το αποτέλεσμα που βασίζεται σε πράγματα που οι υπόλοιποι χαρακτήρες φαντάζονται ότι θα μπορούσε να τους έχει πει, είναι πιο κοντά σε μία ιστορία πένθους παρά σε μία ιστορία φαντασμάτων.
Η εκτέλεση των σκηνών ωστόσο εδραιώνουν την εντύπωση ότι το Crown έχει μετατραπεί σε ταινία του Lifetime, απλώς με τεράστιο μπάτζετ. Όταν η Ghost Diana εμφανίζεται στον Charles και στη συνέχεια στη Βασίλισσα φωτίζοντας τον καλύτερο τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν να φροντίσουν τους πολίτες, τον ευχαριστεί «που ήταν τόσο ωμός, ραγισμένος και όμορφος» στο νοσοκομείο όταν είδε το πτώμα της. «Θα το πάρω μαζί μου», προσθέτει. Είναι ένας χοντροκομμένος, συμβατικός τρόπος αφηγηματικότητας, μακρύτερα ακόμα και από τις πιο σαπουνοπερικές τάσεις της σειράς.
Οι καλύτερες στιγμές της σεζόν μέχρι στιγμής, μόνο εδώ κι εκεί, επιβεβαιώνουν αυτό που ήταν πάντα το πιο επιτυχημένο στοιχείο του Crown: οι φανταστικές σκηνές. Ξεκινώντας με την Πριγκίπισσα Ελισάβετ το 1947, η σειρά έχει παίξει εκτός πραγματικότητας, δραματοποιώντας όσα μπορούσε να είχε πει και να κάνει η βασιλική οικογένεια.
Σε μία από τις ελάχιστες φανταστικές σκηνές της σεζόν, η Diana γελάει στο τηλέφωνο με τη θεραπεύτριά της για την υπερβολική διεκδίκηση του Dodi, η οποία περιελάμβανε ένα κακό ερωτικό του ποίημα για εκείνη, χαραγμένο σε ασημένια πλάκα. Αποφασίζει να τον χωρίσει, καθώς θέλει να ξεπεράσει αυτό που η θεραπεύτριά της αποκαλεί εθισμό στο δράμα. Ο Peter Morgan δημιουργεί μία τελευταία μέρα για την Diana που ενισχύει την τραγωδία που έρχεται, συμπεριλαμβανομένου ενός τρυφερού τηλεφωνήματος με τους γιους της στο οποίο τους διαβεβαιώνει ότι δεν πρόκειται να παντρευτεί τον Dodi και υπόσχεται να είναι σπίτι την επόμενη μέρα.
Το ακατανόητο είναι το πόσο μακριά απέχουν αυτά τα επεισόδια από τη δομή των προηγούμενων σεζόν, που συχνά ήταν στα καλύτερά τους όταν φίλτραραν την Ελισάβετ και την οικογένειά της μέσα από την οπτική των καθημερινών ανθρώπων των οποίων τις ζωές είχαν, καλώς ή κακώς, αγγίξει. Εδώ δεν συμβαίνει τίποτα τέτοιο. Δεν άξιζε ο θάνατος της Πριγκίπισσας του Λαού μία αντανάκλαση όπως οι προηγούμενες της σειράς, για τη σχέση της με τον κόσμο; Ένας Παριζιάνος που βγάζει βόλτα τον σκύλο του είναι απλώς plot device. Δεν είναι χαρακτήρας.
Όσο για τη Βασίλισσα, την οποία υποδύεται η Imelda Staunton, υπάρχει ως επί το πλείστον τελείως περιφερειακά για το μεγαλύτερο μέρος αυτών των επεισοδίων. Δεν είναι πλέον ως ο κύριος χαρακτήρας.
Στην αρχή της πρώτης σεζόν του Crown, σε συνέντευξή του με τον Michael Schulman, ο Morgan είχε σημειώσει ότι η ίδια η βασίλισσα δεν ήταν ο πιο εύκολος χαρακτήρας να γράψει κανείς. «Δεν είναι μία φυσική επιλογή για έναν σεναριογράφο, καθώς είναι μία γυναίκα με περιορισμένη ευφυΐα και φαντασία», είχε αναφέρει. «Ως σεναριογράφος, φυσικά θα προτιμούσα να είναι μια φιγούρα τύπου Tony Soprano, κάπως μεταβαλλόμενη στη διάθεση και ασταθής».
Μπορεί να ήταν αυτό τελικά το μεγαλύτερο πρόβλημα της σειράς, πιο εμφανές από ποτέ κατά την εκπνοή του. Η βασική του πρωταγωνίστρια δεν ήταν ποτέ ενδιαφέρουσα αρκετά για τον δημιουργό της. Ξέρουμε πολλά περισσότερα για τη γυναίκα Ελισάβετ, 6 σεζόν μετά, από όσα μάθαμε κατά την 1η;
Θα προβλέψω πως τίποτα δεν θα αλλάξει δραματικά στα υπολειπόμενα έξι επεισόδια της τελευταίας σεζόν του The Crown που θα κυκλοφορήσουν στις 14 Δεκεμβρίου.