Είναι μία από τις πιο ταλαντούχες artists της νεότερης γενιάς και η μουσική της έχει έναν μοναδικό τρόπο να συνδυάζει τις δυτικής προέλευσης μελωδίες, με τον ελληνικό στίχο.

Με σπουδές σε Αγγλία και ΗΠΑ και έχοντας ζήσει και δημιουργήσει τραγούδια στο εξωτερικό, η Em.ma, επέστρεψε στην Ελλάδα, όχι για να ενταχθεί σε κάποιο είδος μουσικής, αλλά… για να δημιουργήσει το δικό της! Και τα κατάφερε!

Συνέντευξη στη Λιάνα Μπουκουβάλα

Έχεις χαρακτηριστεί ως μία από τις πιο ταλαντούχες καλλιτέχνιδες της νεότερης γενιάς. Τι είναι αυτό που πιστεύεις ότι κάνει τη μουσική σου να ξεχωρίζει;

Αρχικά, θα ήθελα να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου για αυτόν τον χαρακτηρισμό, αλλά να μην παραλείψω να πω ότι όλοι έχουμε κάτι ξεχωριστό που κυρίως είναι συνυφασμένο με αυτό που αγαπάμε να κάνουμε περισσότερο. Συγκεκριμένα, η διαφορετικότητα στη μουσική μου έγκειται στον συνδυασμό μελωδιών και αρμονιών καθαρά δυτικής προέλευσης με τον ελληνικό στίχο. Ένα άλλο στοιχείο που δίνει ταυτότητα στο στυλ μου είναι ότι δουλεύω με θεματολογία. Το τραγούδι αποτελεί μέρος μιας γενικότερης ιδέας με την οποία εκφράζομαι καλλιτεχνικά. Συνοδεύεται από εικόνα, μέρος ενός concept, εμπνευσμένο από ερεθίσματα, εμπειρίες και προβληματισμούς μου, με πρόθεση να μεταφέρω κάποιο μήνυμα που με απασχολεί και θα ήθελα να το μοιραστώ.

Εκτός από τη σπουδαία φωνή και σκηνική παρουσία, διαθέτεις αυτό που λένε «όλο το πακέτο», μιας και έχεις κάνει σπουδές σε Αγγλία και ΗΠΑ, ζωντανές εμφανίσεις στο Μανχάταν αλλά και έχεις ζήσει και δημιουργήσει τραγούδια σε πολιτιστικά και καλλιτεχνικά κέντρα όπως το Λονδίνο, η Βοστώνη, η Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες. Η «θητεία» σου στο εξωτερικό ήταν κάτι που σε εξέλιξε ως καλλιτέχνη;

Οι εμπειρίες ζωής στο εξωτερικό αποτέλεσαν πολύ σημαντικό παράγοντα στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς μου. Οι σπουδές στο Λονδίνο απαιτούσαν σοβαρή πειθαρχία, την οποία έχω διατηρήσει σε διάφορους τομείς της ζωής μου. Η εμπειρία μου στο Berklee College of Music μου προσέφερε ταπεινότητα και αποτέλεσε έμπνευση για ασταμάτητη μάθηση και εξέλιξη, πρώτα ως άνθρωπος και μετά ως καλλιτέχνης. Το Μανχάταν ήταν για μένα μια ονειρική πόλη. Νιώθεις ότι κάθε όνειρο μπορεί να γίνει πραγματικότητα, και έχει μια απίστευτη ενέργεια και vibe καθώς και πολύ υψηλές προδιαγραφές σε ό,τι αφορά στόχους καριέρας. Το Λος Άντζελες ήταν η Barbie Land (LOL). Έχει μια ονειρική μαγεία, σαν να ζεις σε ταινία, και αυτό είναι κάτι που μου αρέσει και μου ταιριάζει ως καλλιτέχνης. Με εμπνέει γιατί αποτελεί μια αστείρευτη πηγή ιδεών.

Έπειτα με βαλίτσες γεμάτες εμπειρίες επέστρεψες στην Ελλάδα. Τι ήταν αυτό που σε οδήγησε σε αυτή σου την απόφαση;

Στο εξωτερικό ήθελα να πάω για σπουδές γιατί ήξερα ότι, ειδικά στον καλλιτεχνικό τομέα, είχε να μου προσφέρει πολλά, κυρίως σε ό,τι έχει να κάνει με διαφορετικές εμπειρίες και παραστάσεις και όχι τόσο σε επίπεδο μόρφωσης. Δεν ήταν αυτοσκοπός να μείνω στο εξωτερικό. Μάλλον το αντίθετο θα έλεγα, δηλαδή όλα αυτά που μάζεψα στις βαλίτσες μου, ήθελα να τα φέρω πίσω στη χώρα μου και να τα μοιραστώ με τον δικό μου τρόπο.

Πιστεύεις ότι υπάρχει στη χώρα μας έδαφος για να αναδειχθεί αλλά και να εξελιχθεί η μουσική σου;

Ναι, πιστεύω ότι υπάρχει έδαφος για όλα τα είδη. Πλέον ζούμε σε μια νέα εποχή καταστάσεων όπου ο πλανήτης μας είναι ένα οικουμενικό χωριό και η ασταμάτητη εξέλιξη της τεχνολογίας παρέχει προσβάσεις στα πάντα και επιρροές από παντού. Το γεγονός αυτό έγινε καταλύτης ώστε να έχει διευρυνθεί και η δεκτικότητα αλλά και η προσδοκία του ακροατή/θεατή για το κάτι διαφορετικό. Τώρα πώς διαμορφώνεται το καλλιτεχνικό τοπίο στη χώρα μας ανάλογα με τις προτιμήσεις του κοινού είναι άλλο θέμα.

Το νέο σου single με τίτλο «Waiting Room» κυκλοφορεί ήδη, μαζί με music video, από την Panik Records. Μίλησέ μας για αυτή σου τη δουλειά…

Το «Waiting Room» έχει μεγάλη ιστορία. Πραγματικά ένιωθα ότι ζούσα σε ένα δωμάτιο αναμονής όλο αυτόν τον καιρό, γιατί η ιδέα ξεκίνησε από το 2021, όταν άρχισα να συνεργάζομαι με τον Kostas Kalimeris. Αυτή η συνεργασία ήταν εξαιρετικά πολύτιμη για μένα και αποτέλεσε τον πυρήνα δημιουργίας μιας πολύ αξιόλογης ομάδας συνεργατών που πλαισιώνουν το “Waiting Room” project. Η μουσική παραγωγή φέρει την υπογραφή του υποψήφιου για Grammy και πολυπλατινένιου παραγωγού X-plosive, ο οποίος έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες όπως η Nicki Minaj, ο T-Pain και ο Lil Nas X. Το music video είναι σε σκηνοθεσία του πολυπλατινένιου σκηνοθέτη ART Davis. Τη σκηνική παρουσία μου στο video ανέλαβε ο Movement Coach Viet Dang, ο οποίος έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες της διεθνούς ποπ σκηνής όπως η Beyoncé, ο Justin Timberlake και η Rihanna. Και φυσικά υπάρχει μια “nonstop” ομάδα στην Αθήνα όπου συνεργάζομαι σε καθημερινή βάση και αποτελείται από τον Chris Tresintsis, τον Yiannis Vamvounis και τον Art Director μου Thanos Houtos. Το music video “Waiting Room” θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα “futuristic”, παράξενο και απρόβλεπτο ερωτικό παιχνίδι. Ο τρόπος που εκφράζομαι καλλιτεχνικά πάντα φλερτάρει με μια εικόνα που κρύβει εκπλήξεις και ποτέ δεν είναι αυτό που αρχικά φαίνεται.

Πόσο σημαντικό είναι για έναν νέο καλλιτέχνη να βρίσκεται κάτω από τη στέγη μίας μεγάλης δισκογραφικής όπως η Panik Records;

Η Panik είναι μια καταξιωμένη δισκογραφική εταιρεία με εξαιρετική δράση στη χώρα μας και στο εξωτερικό. Πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό για έναν καλλιτέχνη να συνεργάζεται με μια εταιρεία αυτής της εμβέλειας, γιατί κάτω από την ομπρέλα της νιώθεις μια ασφάλεια και προστασία σε διάφορα επίπεδα. Επίσης, η ομάδα της Panik κατέχει τους κατάλληλους τρόπους και διόδους προώθησης ενός καλλιτέχνη. Εγώ γενικά πιστεύω στη δύναμη της ομάδας και της συνεργασίας. Ένας καλλιτέχνης δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς ομάδα. Το τελικό αποτέλεσμα της ολοκληρωμένης εικόνας του “frontman” είναι το κερασάκι της τούρτας.

Το «Waiting Room» ως concept είναι ένας μικρός καθρέπτης των σημερινών κοινωνικών φαινομένων, όπως η έντονη παρουσία της Τεχνητής Νοημοσύνης στην καθημερινότητά μας. Πώς βλέπεις εσύ σε ένα γενικότερο πλαίσιο να εξελίσσεται η κοινωνία μας;

Βρισκόμαστε με το ένα πόδι μέσα σε έναν “Νέο Κόσμο” και αυτό το βλέπουμε και το ζούμε από κάτι “απλό” όπως τις ασταμάτητες εφαρμογές στο κινητό μας με τη βοήθεια A.I. τεχνολογίας, μέχρι κάτι πολύ πιο σύνθετο και σοβαρό όπως την εκστρατεία του διάσημου ρομπότ Σοφία σχετικά με τα δικαιώματα του A.I. “species”. Το μόνο που μπορώ να πω σχετικά με την εξέλιξη στο γενικότερο πλαίσιο της κοινωνίας είναι ότι το πλαίσιο θα αλλάξει δραστικά, κυρίως με την υιοθέτηση νέων μοντέλων και την παροχή, λόγω κβαντικής τεχνολογίας, αδιανόητων ευκολιών αλλά και κινδύνων. Μεγάλη συζήτηση… Η εξέλιξη είναι απρόβλεπτη και αυτό οφείλεται στο πόσο απρόβλεπτα εξελίσσεται η τεχνολογία σε ραγδαίους ρυθμούς. Αυτό δεν είναι δικό μου συμπέρασμα, το αναφέρουν και σε συνεντεύξεις τους ο Elon Musk και ο Peter Diamandis, καινοτόμοι της τεχνολογίας.

Αλήθεια, γιατί «Waiting Room»;

Δε ξέρω αν θα σε απογοητεύσω (LOL), αλλά η απάντηση είναι πολύ απλή. “Waiting Room” είναι ο τίτλος του τραγουδιού γιατί έτσι ονομάζεται το παιχνίδι που παίζει ο πρωταγωνιστής στο music video.

Τι επιρροές μπορεί να διακρίνει κανείς στη μουσική σου;

Οι επιρροές μου είναι καθαρά από τη δυτική μουσική σκηνή. Pop rock, industrial, electronic. Ως φοιτήτρια στο εξωτερικό, το συνθετικό μου στυλ ήταν πιο ροκ, επηρεασμένο από την εναλλακτική “Seattle scene” και αυτό είναι αισθητό στην ολοκληρωμένη δισκογραφική μου δουλειά «Αντι-καταπληκτικά». Ως em.ma του σήμερα, ενημερώνομαι συνέχεια για τις μουσικές κυκλοφορίες διαφορετικών genre. Επίσης, και εδώ, ειδικά στο θέμα που αφορά το music production, έχει επέλθει μεγάλη εξέλιξη καθώς και νέες προτάσεις δομής ενός τραγουδιού.

Οι στίχοι σου, παρότι έχεις ζήσει για μεγάλο διάστημα στο εξωτερικό, είναι στα ελληνικά. Γιατί;

Παρά το γεγονός ότι η έμπνευση μου είναι επηρεασμένη από τη δυτική μουσική σκηνή, όταν γράφω στίχους για τα δικά μου τραγούδια, νιώθω την ανάγκη να εκφραστώ στη μητρική μου γλώσσα. Υπάρχει μια πιο έντονη και βαθιά αμεσότητα με τον συναισθηματικό μου κόσμο όταν γράφω στίχους στα ελληνικά.