Γράφει ο Γιώργος Συγριμής
AC Shelby Cobra: Το αυτοκίνητο και ο κατασκευαστής που δημιούργησαν το θρύλο
To Shelby Cobra αποτελεί ένα από τα πιο θρυλικά αυτοκίνητα όλων των εποχών. Είναι για πολλούς το απόλυτο οδηγικό εργαλείο και έχει αφήσει το δικό του μύθο στην ιστορία. Όλα ξεκίνησαν όταν ο Carroll Shelby τοποθέτησε έναν V8 κινητήρα 520 ίππων στην AC Cobra και διέλυσε τα χρονόμετρα. Το αυτοκίνητο παρουσίασε ένα καθαρόαιμο αγωνιστικό χαρακτήρα όπου εμφανίστηκε αφού επιτάχυνε από τα 0 στα 100 χλμ/ώρα σε 4,2 δευτερόλεπτα! Η παραγωγή του ξεκίνησε το 1962 και σταμάτησε το 1967. Ο κατασκευαστής, μεταξύ άλλων επιτυχιών στους αγώνες αυτοκινήτων, είχε καταφέρει να πραγματοποιήσει το όνειρο του και να γράψει χρυσές σελίδες στην ιστορία των μηχανοκίνητων. Μάλιστα η δική του πρωτότυπη Cobra 427 δημοπρατήθηκε σχετικά πρόσφατα πάνω από 5 εκ. δολάρια!
Alfa Romeo Spider: «Duetto», «Cuttlefish Bone» ή «Osso di seppia»;
«Είναι ένα πολύ όμορφο και φιλικό αυτοκίνητο». Τάδε έφη Steve McQueen, όταν το 1960 δοκίμασε την «ιταλίδα καλλονή». Το αυτοκίνητο που οδήγησε ήταν από τις πρώτες Alfa Romeo 1600 Spider που έφτασε στις ΗΠΑ, μετά το Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. «Η όμορφη νεαρή κυρία», όπως την περιέγραψε ο μεγάλος σχεδιαστής Pinin Farina, διέθετε πανοραμικό παρμπρίζ και συρόμενα πλαϊνά παράθυρα ενώ αργότερα το μοντέλο απέκτησε αναδιπλούμενη οροφή και εφοδιαζόταν με τον κινητήρα της Giulietta με καρμπυρατέρ Weber και 5άρι σαζμάν. Ο Fellini της έδωσε ρόλο στο “La Dolce Vita” και ο Antonioni τη διάλεξε για αυτοκίνητο του Alain Delon στο “The Eclipse”. Η επιλογή ονόματος για το μοντέλο αποτελεί από μόνη της μια περίεργη ιστορία. Στην αρχή επιλέχθηκε το όνομα “Duetto”. Δυστυχώς όμως επειδή υπήρχε ένα μπισκότο σοκολάτας με το ίδιο όνομα, τελικά το νέο μοντέλο παρουσιάστηκε απλά ως “Alfa Romeo Spider 1600”. Το όνομα Duetto εγκαταλείφθηκε, παρόλα αυτά έμεινε στο μυαλό των «Alfisti» που το χρησιμοποίησαν ως nickname για όλες τις γενιές του μοντέλου. Παράλληλα η Spider του 1966, το τελευταίο αριστούργημα του Pinin Farina, πήρε το όνομα “Cuttlefish Bone”, λόγω του ελλειψοειδούς σχήματος της που θύμιζε το κόκκαλο του καλαμαριού. Κάποιοι άλλοι την αποκαλούσαν «Osso di seppia» επειδή είχε κοντό πορτ-μπαγκάζ και μικρά φώτα και την παρομοίαζαν με το κόκαλο της σουπιάς. Περί ορέξεως βέβαια για ένα αυτοκίνητο που έγινε σύμβολο.
Ford Mustang: Pony ή Muscle car;
Η πρώτη γενιά Ford Mustang παρουσιάστηκε στην Παγκόσμια Έκθεση της Νέας Υόρκης στις 17 Απριλίου 1964 και έκανε μεγάλη εντύπωση στο κοινό. Το αυτοκίνητο της αρχικής έκδοσης με κινητήρα 2,8 λίτρων (102 ίππους) είχε τελική μόνο 150 χλμ. / Ώρα. Άλλες εκδόσεις περιελάμβαναν V8 κινητήρες έως 380 ίππους με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων και έξτρα εξοπλισμό. Το πρώτο Ford Mustang παρουσιάστηκε σε τρία αμαξώματα: κουπέ, fastback και κάμπριο. Το κάμπριο είναι το αυτοκίνητο του Μπράντον από τα παλιά «Χτυποκάρδια στο Beverly Hills» . Από τα πιο ωραία σκαριά για οδηγική απόλαυση στους ατελείωτους αμερικάνικους αυτοκινητόδρομους. Για όλη την περίοδο από το 1964 έως το 1973 έγιναν 13 τροποποιήσεις κινητήρα: 3 τύποι ενσωματωμένων εξακύλινδρων κινητήρων και 10 παραλλαγές «οκτώ» σχήματος V. Γι αυτό και παραμένει το δίλλημα: Είναι τελικά Pony (μικρό σε διαστάσεις αμερικάνικο αμάξωμα) ή Muscle car (με τρελή ιπποδύναμη κινητήρα);
Citroën 2CV: Το ασχημόπαπο
Το 2CV αποτελεί ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα σύμβολα στην ιστορία της Citroen αλλά και της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας γενικότερα. Σχεδιαστικά περίεργο και ιδιαίτερα αργό στην οδήγηση, ξεκίνησε την καριέρα του στις 7 Οκτωβρίου του 1948, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού, προκαλώντας αίσθηση και έγραψε τη δική του ιστορία για 42 χρόνια. Με κινητήρα 375 κυβικών κινούσε τον μισό τόνο του αμαξώματος του μέχρι τα 65 km/h. Όλα πάνω του ήταν απλά, λιτά και απέριττα. Είχε χαρακτηριστική ανάρτηση με τόσο μεγάλη ανοχή που νόμιζες πως θα τουμπάρεις, αλλά προσέδιδε άνεση ακόμα και σε ακραίες συνθήκες. Ο μύθος λέει πως προκάλεσαν όποιον οδηγό θέλει να προσπαθήσει να το τουμπάρει. Όποιος το κατάφερνε θα του έκαναν ένα 2CV δώρο! Το 1960 παρουσιάστηκε η τετρακίνητη έκδοση Sahara, ενώ το 1981 λανσαρίστηκε η έκδοση Charleston με το χαρακτηριστικό μπορντό-μαύρο αμάξωμα που γνώρισε επίσης μεγάλη επιτυχία.
Volkswagen Beetle cabrio & Volkswagen Transporter “Bulli”
Σαν ιδέα ξεκίνησε το 1931 από τον Φέρντιναντ Πόρσε, αλλά από ότι φαίνεται χρηματοδοτήθηκε από τον Αδόλφο Χίτλερ ως προσπάθεια δημιουργίας ενός λαοφιλούς προσιτού μοντέλου σε όλο τον κόσμο. Η παραγωγή ξεκίνησε το 1938 αλλά διακόπηκε με το ξεκίνημα του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου όπου το ίδιο εργοστάσιο άλλαξε τα σχέδια ώστε να κατασκευάζει στρατιωτικά οχήματα. Η αρχική γραμμή παραγωγής έκανε επανεκκίνηση μετά το 1945 και σταμάτησε το 2003 στο Μεξικό. Στην Ευρώπη το τελευταίο αυτοκίνητο βγήκε από το γερμανικό εργοστάσιο το 1978. Η παραγωγή σε όλες τις χώρες ξεπέρασε τα 21 εκ. οχήματα. Το αρχικό μοντέλο του 1938 είχε κινητήρα 995 κυβικά και ισχύ 25 ίππων ενώ πάνω από 30 χρόνια μετά και συγκεκριμένα το 1971 έφθασε τους 60 με 1600άρη κινητήρα. Το πανέμορφο cabrio ξεκίνησε το 1949 όταν ο Βίλχελμ Κάρμαν αγόρασε έναν σκαραβαίο και έβγαλε την οροφή κάνοντας τις απαραίτητες μετατροπές. Αργότερα τον παρουσίασε στην Volkswagen και τελικά όλα πήραν το δρόμο τους χαρίζοντας στο κοινό ένα συλλεκτικό όχημα-θρύλο. Τελικά η διαδικασία παραγωγής του κάμπριο σταμάτησε το 1980 ξεπερνώντας τα 300 χιλ. αυτοκίνητα.
Το Volkswagen Transporter, με τον κωδικό Type 2, παγκόσμια γνωστό και ως “Bulli”, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 8 Μαρτίου του 1950 στο Wolfsburg της Γερμανίας ως όχημα που απευθυνόταν σε επαγγελματίες. Ήταν το δεύτερο παγκόσμιο best-seller της Volkswagen μετά τον σκαραβαίο και μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί περισσότερα από 13 εκ. αυτοκίνητα. Ένα όχημα αξιόπιστο για τους επαγγελματίες, ασφαλές για τους οικογενειάρχες και διασκεδαστικό για τους ταξιδιώτες μέχρι και στις μέρες μας. Αρχικός σκοπός της δημιουργίας του ήταν να ενισχύσει την οικονομία μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Το Transporter έφερε επανάσταση στην κατηγορία του διαθέτοντας συμπαγείς διαστάσεις με μπόξερ κινητήρα και μεγάλους χώρους. Η Volkswagen είχε καταλήξει στην ονομασία “Bully” όμως δεν είχε τα δικαιώματα. Συνεπώς το “Bully” έγινε “Bulli” και η εταιρεία θα χρειαζόταν περισσότερο από μισό αιώνα για να αποκτήσει τα πλήρη εμπορικά δικαιώματα για την ονομασία. Η Volkswagen παρουσίασε το Transporter με κινητήρα και κιβώτιο ταχυτήτων από το Beetle, πλαίσιο με ενίσχυση στο κάτω μέρος και μέγιστο ωφέλιμο φορτίο στα 750 κιλά, πράγμα πρωτόγνωρο για την εποχή.
Στο αυτοκίνητο είχες πρόσβαση μέσω πορτών με μεντεσέδες ή μέσω της συρόμενης πόρτας από την πλευρά του συνοδηγού. Ήταν ένα πρωτοποριακό βαν που εξελίχθηκε σε “Micro Bus De Luxe” ( 8 θέσεων με περιμετρικά παράθυρα, ξεχωριστά παράθυρα οροφής και συρόμενη ηλιοροφή), pickup ( καρότσα φορτηγού) και “camping box” ( το πρώτο compact αυτοκινούμενο τροχόσπιτο. Μέχρι το 1967 περίπου 2 εκατομμύρια άνθρωποι είχαν κάνει το Transporter σύμβολο της ελευθερίας και της ανέμελης ζωής.