Αντίθετα με τα περσινά Όσκαρ, φέτος οι αστέρες της έβδομης τέχνης επέστρεψαν στο κόκκινο χαλί. Την παράσταση αναμφίβολα έκλεψε ο Γουίλ Σμιθ, που πρωταγωνίστησε στο σοκαριστικό σκηνικό της βραδιάς με το χαστούκι στον Κρις Ροκ και λίγα λεπτά μετά κέρδισε το πρώτο Όσκαρ της καριέρας του, αυτή τη φορά για το ρόλο του ως πατέρας της Σερένα και της Βίνιους Γουίλιαμς στο “Η Μέθοδος των Γουίλιαμς” και συγκλόνισε με το λόγο του, κατά τη διάρκεια του οποίου τα δάκρυα δεν σταμάτησαν να κυλούν από τα μάτια του!
Το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου κέρδισε η σπουδαία Τζέσικα Τσαστέιν, ενώ το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας κέρδισε το μεγάλο φαβορί, τη ταινία CODA!
Το πρώτο Όσκαρ της βραδιάς (από πλευράς ερμηνειών) κέρδισε η Αριάνα Ντεμπόζ για την ερμηνεία της στο West Side Story και έγραψε ιστορία ως η πρώτη queer ηθοποιός που κέρδισε το χρυσό αγαλματάκι! Ιστορία έγραψε και ο Τρόι Κοτσούρ, που κέρδισε το Όσκαρ Β’ ανδρικού ρόλου για το Coda. Έγινε ο πρώτος άνδρας και ο δεύτερος κωφός ηθοποιός που κερδίσει Όσκαρ! Ιστορία έγραψε και η Τζέιν Κάμπιον με τη νίκη της για το Όσκαρ Σκηνοθεσίας.
Η Σερένα και η Βίνους Γουίλιαμς, οι δυο σταρ του τένις, το ξεκίνημα των οποίων περιγράφει η ταινία «Η μέθοδος των Γουίλιαμς», κήρυξαν την έναρξη της τελετής, με τη Μπιγιονσέ να τραγουδά ζωντανά από γήπεδο τένις σε προάστιο του Λος Άντζελες.
Κατά τη διάρκεια της τελετής και μετά το τραγούδι που παρουσίασε η (ουκρανικής καταγωγής) Μίλα Κούνις, τηρήθηκε εντός λεπτού σιγή για τα θύματα του πολέμου στην Ουκρανία και τους ανθρώπους που υποφέρουν από τη ρωσική εισβολή.
Όσκαρ καλύτερης ταινίας: Το φαβορί!
Η -χαμηλού προϋπολογισμού- ταινία «CODA» της Σιάν Χέντερ, για την περίπλοκη ζωή μιας οικογένειας κωφών και της κόρης της, που έχει την ακοή της, ήταν το φαβορί για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας.
Ο θρίαμβος του φιλμ, αγγλόφωνης διασκευής της γαλλικής επιτυχημένης ταινίας «La Famille Bélier», ήταν επίσης νίκη της Apple TV+, της πρώτης πλατφόρμας streaming που κατακτά Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Η σκηνοθέτρια Σιάν Χέντερ εξασφάλισε εξάλλου βραβείο καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου, ενώ ο Τρόι Κότσουρ, κωφός εκ γενετής, κέρδισε βραβείο Β΄ ανδρικού ρόλου.
Α’ Γυναικείου Ρόλου: Η μεταμόρφωση της Τσαστέιν!
Η Τζέσικα Τσαστέιν κέρδισε το Όσκαρ Α’ γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της στο «The eyes of Tammy Faye», όπου ενσαρκώνει τον ρόλο της τηλεευαγγελίστριας Τάμι Φέι Μπέικερ. Η 45χρονη ηθοποιός ήταν ήδη δύο φορές ατυχήσασα υποψήφια για το Όσκαρ πρώτου γυναικείου ρόλου, αρχικά με το «Υπηρέτριες», κατόπιν για την ερμηνεία της στο «Zero Dark Thirty». Εντέλει κέρδισε την αναμέτρηση με άλλες τέσσερις πολύ δημοφιλείς σταρ: την Πενέλοπε Κρουθ («Madres Paralelas»), την Κρίστεν Στούαρτ («Spencer»), τη Νικόλ Κίντμαν («Being the Ricardos») και την Ολίβια Κόλμαν («The Lost Daughter»).
Α’ Ανδρικού Ρόλου: Γουίλ Σμιθ αλά… Άλι
Ο Γουίλ Σμιθ ήταν υποψήφιος για Όσκαρ όταν ενσάρωκσε τον Μοχάμεντ Άλι. Σήμερα που πήρε το πρώτο του αγαλματίδιο γιατί ενσάρκωσε τον πατέρα της Βίνους και της Σερένα Γουίλιαμς, τον Ρίτσαρντ Γουίλιαμς, γνωστός ηθοποιός θυμήθηκε τον… Άλι και πριν παραλάβει το Όσκαρ έριξε χαστούκι στον Κρις Ροκ γιατί δεν του άρεσε αστείο που έκανε για τη σύζυγό του. Στο λόγο του, φανερά συγκινημένος και κλαίγοντας στη μεγαλύτερη διάρκειά του, ο Γουίλ Σμιθ ζήτησε συγγνώμη και ευχήθηκε να τον… ξανακαλέσει η Ακαδημία!
Όσκαρ Σκηνοθεσίας: Τζέιν Κάμπιον, η πρώτη!
Όχι μόνο κέρδισε το Όσκαρ Σκηνοθεσίας για την “Εξουσία του Σκύλου” αλλά η Τζέιν Κάμπιον έγραψε κι εκείνη ιστορία: έγινε η πρώτη γυναίκα που προτείνεται δυο φορές για Όσκαρ και κερδίζει δις το χρυσό αγαλματάκι, μια για πρωτότυπο σενάριο στα Μαθήματα Πιάνου και μια για Σκηνοθεσία! Είναι μόλις η τρίτη γυναίκα που κερδίζει το Όσκαρ και μάλιστα έναν χρόνο μετά την Κλόι Τζάο.
Η πρωτοπόρος στη συγκεκριμένη κατηγορία ήταν η Κάθριν Μπίγκελοου, που είχε βραβευτεί για το πολεμικό δράμα The Hurt Locker το 2010.
Η Τζέιν Κάμπιον είχε ήδη λάβει το 1994 Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου για τα «Μαθήματα Πιάνου».
Όσκαρ Β’ γυναικείου ρόλου: Αριάνα Ντεμπόουζ, West Side Story
Όσκαρ Β’ ανδρικού ρόλου: Τρόι Κοτσούρ, Coda
Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας κέρδισε το Drive my car από την Ιαπωνία.
Εμπνευσμένο από τρεις νουβέλες του συγγραφέα Χαρούκι Μουρακάμι για τους «άνδρες χωρίς γυναίκες», το φιλμ αφηγείται την ιστορία ενός ηθοποιού και θεατρικού σκηνοθέτη τον οποίο στοιχειώνει η απώλεια της γυναίκας του.
Το «Drive my car» επιβλήθηκε άλλων τεσσάρων ταινιών που συμμετείχαν με τα χρώματα του Μπουτάν, της Δανίας, της Ιταλίας και της Νορβηγίας.